Hur blir man glad?

Lycka är en fantastisk känsla, men det är omöjligt att alltid vara glad.

Det finns dock olika sätt man kan använda sig av för att bli glad, och vi kommer nu att gå igenom ett par av de bästa tipsen inom detta område.

Vad man känner lycka av kan såklart variera mellan olika personer, och det finns fler tips än de vi nämner här nedanför, men vi hoppas ändå att våra tips kan hjälpa dig att bli glad om du känner behov av att muntra upp dig själv lite.

Tips nr 1 – Umgås med vänner och familj

När vi umgås och interagerar med personer som vi gillar och känner en tillhörighet till så mår vi bättre. Så enkelt är det. Och därför är det viktigt att våra dessa relationer då de är så viktiga för vårt välmående.

Det finns flertalet studier som påvisar den positiva effekten av att tillbringa tid med vänner och familj. Men då gäller det också att vara närvarande när man väl ses och ska umgås, dvs att man inte stirrar ner i telefonen eller inte lyssnar på vad den andre säger.

Tips nr 2 – Ta hand om din kropp

Det är otroligt viktigt att ta hand om sin kropp av många anledningar, men en av de största anledningarna är eftersom det leder till ett ökad välmående och att man blir gladare.

Träning har enormt stora fördelar för människokroppen såväl fysiskt som psykiskt. Man brukar säga att om man kunde ha träningens alla fördelar i ett piller så hade (i princip) alla läkare skrivit ut den medicinen till sina patienter, just eftersom det ger en så positiv effekt.

Förutom träning är det viktigt att du sover regelbundet och tillräckligt mycket, samt att du äter en bra och varierad kost. För lite sömn kan leda till depression, plus att det gör dig mindre fokuserad och produktiv vilket också kan påverka ditt humör. Sömnbrist kan också leda till att man ser saker som mer grått och dystert än vad de kanske egentligen är.

Tips nr 3 – Var positiv och le mycket

Detta kan låta flummigt och som något påhitt att något så ”enkelt” faktiskt kan ha någon som helst effekt – men faktum är att det är superviktigt att tänka positivt och le mycket.

Inställningen som du har till dig själv och din omgivning kan spela stor roll för ditt välmående. Ha positiva tankar, försök se möjligheterna, och le mycket (både när du är själv men även vid interaktion med andra personer).

Tips nr 4 – Visa tacksamhet

Tacksamhetsövningar kan vara ett bra sätt att bli lite gladare. Detta gör att du påminner dig själv om vad du har att glädjas åt, och kom ihåg: det finns ALLTID något man kan vara tacksam för, oavsett hur mörkt det ser ut.

Var tacksam för det du har, och om något gör något snällt mot dig så se till att visa din tacksamhet ordentligt för den personen. Det sprider glädje och gör att den personen också mår bättre.

Tips nr 5 – Var ute i naturen

När vi vistas utomhus, och speciellt ute i naturen, så mår vi klart bättre än om vi enbart sitter inomhus hela dagen. Solljuset gör stor skillnad för vårt välmående, och faktum är att studier har visat på att vår lycka maximeras när det är omkring 14 grader. Är du ute 20 minuter en fin dag så kan du maximera effekten och du kan då må betydligt bättre än innan.

Tips nr 6 – Hjälp andra

Många använder volontärarbete som ett sätt att dels hjälpa andra, men även för att hjälpa sig själva att må lite bättre.

Vi mår bättre när vi gör något bra och hjälper andra, dessutom får vi en känsla av att vi är behövda. Se till att andra får det bättre, hjälp någon med något problem, eller vad det nu än må vara. Det kan t.ex. vara något så enkelt som att hålla upp dörren för en främling, eller ge bort din sittplats på bussen eller tunnelbanan.

Vänliga gester är så enkla att genomföra, men ger också en stor positiv effekt (för båda parter).

Tips nr 7 – Hitta en rolig hobby

En hobby är en viktig komponent för att bli gladare.

Det kan vara i princip vad som helst, men huvudsaken är att man tycker det är roligt och gärna att det känns meningsfullt på något sätt. Detta bidrar till att du mår bättre och blir gladare, och försök hitta någon att göra hobbyn med – då brukar det oftast bli dubbelt så roligt.

Tips nr 8 – Lyssna på musik

Musik kan verkligen få oss på bättre humör, och vilken musik man blir gladare av kan såklart variera mellan olika personer. Men naturligtvis bör du undvika låtar som framkallar negativa eller ledsna tankar.