Hur går man ner i vikt?

Är du intresserad av att få en bättre koll på hur man går ner i vikt har du hittat rätt!

Det kan finnas många olika anledningar till varför man vill gå ner i vikt. Vissa vill se bättre ut i spegeln och få en bättre självkänsla, medan andra fokuserar på ett förbättrat välmående i första hand.

Oavsett anledning så hoppas vi kunna hjälpa dig med viktnedgången genom den information vi har samlat i den här artikeln.

Bra tips för viktnedgång

Det förekommer mängder med olika tips kring hur man bäst gör för att gå ned i vikt, och här har vi samlat ett par generella tips som vi hoppas ska kunna hjälpa dig.

Nr 1 – Ha tydliga mål och en plan

Du måste ha mål och en handlingsplan för att underlätta din viktnedgång.

Det kan exempelvis vara att du vill tappa 15 kilo innan ett specifikt datum, eller att passa i ett par klädesplagg som i dagsläget är för små. Men målet kan även handla om att du ska må bättre både fysiskt och psykiskt, eller att dina värden ska förbättras inför nästa läkarundersökning.

Sätt upp både långsiktiga och kortsiktiga mål, och kom ihåg att vara specifik och tydlig med målen. Bestäm även ett datum då du ska ha nått dina mål.

En handlingsplan hjälper dig att nå målen, och det behöver inte vara så svårt att fixa en plan. Det kan t.ex. vara att du bestämmer att du ska träna 2-3 gånger per vecka och ha en strikt diet under alla förutom 1 av veckans dagar.

Nr 2 – Testa olika metoder

När du börjar satsa på en viktnedgång är det möjligt att du inte ser resultat med en gång, men låt inte det hindra dig. Det kan vara bra att testa ett par olika metoder för att hitta den som ger bäst resultat, men även för att hitta ett upplägg som passar just dig och dina förutsättningar bra.

Prova dig fram och var inte heller rädd för att ändra träningsupplägg eller handlingsplan för att nå fram till dina mål.

Nr 3 – Belöna och ta hand om dig själv

När du når dina mål bör du belöna dig själv på något sätt. Du behöver ha något att se fram emot och kämpa för, utöver ditt mål. Det behöver inte vara något stort och lyxigt som du belönar dig själv med, men det ska vara något som kan motivera dig lite extra.

Du bör dessutom vara extra snäll mot dig själv när du påbörjar viktnedgången. Det kan handla om att du undviker stress mer än vanligt, unnar dig mer saker än vanligt (t.ex. njuta en stund i solen, gå på massage, se på bio, eller vad det nu än må vara som får dig att må bra). Gör inte för stora förändringar på en och samma gång.

Nr 4 – Ta små steg

Det är bättre att ta små steg varje dag för resten av livet, även att ta stora kliv under en kort period.

Lyckas du forma en hälsosam livsstil som gör att du tappar vikt, och sedan hjälper dig att behålla den nya vikten, är det en framgång.

Det finns dessutom risk för att du blir avskräckt från att träna och vara hälsosam om det krävs för stora förändringar på kort sikt för att du ska kunna uppnå dina mål. Gör därför små förändringar i din livsstil och låt omställningen ta tid.

Nr 5 – Fokusera på återhämtning

När vi tränar och försöker gå ner i vikt är det otroligt viktigt att vi sover och återhämtar oss tillräckligt bra för att kroppen ska fungera så bra som möjligt.

För lite sömn kan öka hunger och sötsug, samt göra att du inte blir lika sugen på att träna, vilket naturligtvis kommer att göra det svårare att gå ner i vikt. Dessutom har forskning visar att fettförbränningen ökar om vi får ordentligt med sömn.

Hur ökar man sin fettförbränning?

Gör du av med fler kalorier än vad du äter så kommer du att gå ner i vikt – men hur gör man egentligen för att göra av med kalorier och öka sina fettförbränning?

Vill du bränna kalorier behöver du vara aktiv och träna, för då använder kroppen kalorierna som energi för att orka med den fysiska aktiviteten. Konditionsträning är ett bra sätt att bränna mycket kalorier, så att springa på en löprunda är att rekommendera.

Kroppen bränner även mer fett ju mer muskler du har, och det gäller även om du är i vila. Du kan därmed få bättre fettförbränning om du tränar både kondition och styrka, så att du bygger på dig mer muskler också.

Hur ska man äta för att gå ner i vikt?

Vill du gå ner i vikt behöver du äta mindre kalorier än vad du förbrukar – dvs du behöver ligga på ett kaloriunderskott.

Du kan uppnå kaloriunderskott på en mängd olika sätt, och det finns flertalet populära dieter som många använder sig av. Periodisk fasta används ofta för att gå ner i vikt, även LCHF och GI-metoden förekommer ofta i samband med kost och viktnedgång.

När du ska gå ner i vikt måste du veta vad och hur du ska äta, och hur upplägget ser ut kan variera stort mellan olika personer. Det gäller nämligen att man själv är bekväm med upplägget och att man anpassar det till sina egna förutsättningar. För att veta vad som passar dig så behöver du testa dig fram.

Din kost bör vara varierad och innehålla mycket nyttigheter, och såklart bör du undvika onyttiga livsmedel som innehåller mycket kalorier.

Hur går man snabbt ner i vikt?

Det gör du genom att äta väldigt lite i förhållande till hur mycket kalorier du gör av med.

Men det är inget som vi rekommenderar.

Du bör snarare låta viktnedgången ta lite tid. Sikta på att gå ner om kring 0,5-1 kg per vecka.

Hitta ett levnadssätt (både vad gäller kost och träning) som du tror att du kan fortsätta med resten av livet, så att viktnedgången i blir tillfällig. Det finns annars en risk för att du inom kort återfår de förlorade kilona om du går ner för snabbt och inte har en långsiktig plan som du ska följa.

Du bör dessutom inte fokusera allt för mycket på hur mycket du faktiskt väger, utan snarare att minska andelen fett. När du börjar träna mer (både löp- och styrketräning) så kommer du troligtvis bygga på dig mer muskler. Detta kan göra att du tvärtom går upp i vikt eftersom muskler väger mer än fett. Fokusera därför istället på att minska fettet på kroppen, snarare än enbart vikten.

En långsam och långsiktig viktnedgång är alltså bättre än att snabbt rasa i vikt. Låt det ta tid och hitta nya rutiner för ett hälsosamt liv.

Förbränns mer fett vid lågintensiv träning?

Nej, detta är en myt.

Det som gäller är att du har en större fettförbränning om du tränar hårt jämfört med att ta det lugnt.

Men det som dock är sant med rubrikens påstående är att du förbränner en större andel fett om du tränar lågintenstivt. Dock är det så att om du tränar intensivt så gör du av med mer energi totalt sett, vilket gör att den totala förbränningen ändå blir större.

Kan man punktförbränna fett?

Nej, det går inte.

Du kan alltså inte förbränna fett på ett specifikt ställe på kroppen genom att träna just den delen (t.ex. magen via situps). När du ligger på ett kaloriunderskott (det som avgör om du går ner i vikt) så förbränner du fett på hela kroppen, och inte på några specifika ställen.

Om du t.ex. vill ha synliga magrutor behöver du se till att du har mindre fett på kroppen, vilket du gör genom att förbruka mer kalorier än vad du stoppar i dig, så att du ligger på ett kaloriunderskott. Alla har magrutor, men vissa har mer fett framför dem. Men genom att förbränna fett och samtidigt träna magen (så att de blir mer synliga) så kan du få synliga magrutor med tiden.