Hur skriver man ett CV?

Ett CV är någonting som de flesta av oss skapar någon gång under vårt yrkesverksamma liv.

I ditt CV ska du beskriva dina erfarenheter, kunskaper, och personliga egenskaper som du tycker är värda att förmedla till det potentiellt nya jobbet som du tänker söka.

Vi kommer nu att gå igenom ett par bra saker som du bör tänka på när du skriver ditt CV. Målet är alltså att du ska få all den information du behöver för att veta hur man skriver ett bra CV som hjälper dig att få drömjobbet.

Vad ska man tänka på?

Nedanför kommer vi lista några olika saker (utan inbördes ordning) som är viktiga att tänka på när du skriver ditt CV.

Struktur och ordning

Det är viktigt att du har en bra struktur i sitt CV – det ska helt enkelt vara lätt för de som läser att förstå vad det är du har skrivit.

Här ingår det att du inte har en massa felstavningar, särskrivningar, svordomar, använder slang, eller andra allmänna språkfel.

Bild på dig själv

En bild på hur man ser ut är alltid att rekommendera, men det är aldrig något krav. Det kan vara väldigt positivt om arbetsgivaren vet hur du ser ut redan när han eller hon läser ditt CV, för att få ett ansikte på det du skriver i ditt CV. Detta kan hjälpa till att bygga en bra relation mellan dig och din potentiellt nya arbetsgivare.

Skriv in dina kontaktuppgifter

Du kanske tycker detta låter som en av de mer självklara sakerna man ska ha med i ett CV, men vi tycker ändå det är viktigt att ta upp det. Vissa råkar skriva in felaktiga uppgifter (t.ex. slår en siffra fel i mobilnumret eller har en felstavning i mailen), medan andra missar att ha med det överhuvudtaget.

Var därför noga med att du skriver in korrekta uppgifter så att du är nåbar.

Innehåll i ditt CV

Ditt CV ska i regel innehålla allting du har gjort i arbetslivet, samt vilken typ av utbildning du har.

  • Vilka arbetslivserfarenheter har du haft?
  • Vad har du för utbildning och utbildningsnivå?
  • Har du tagit några separata kurser som är värda att nämna?

Det kan även vara en bra idé att nämna lite övriga färdigheter och kunskaper – t.ex. vilka språk du kan, vilka datorkunskaper du har, och så vidare.

Glöm inte referens

En referens är någon som arbetsgivaren kan kontakta för att få information om hur du är som anställd.

Det kan t.ex. vara en tidigare chef eller annan kollega som kan gå i god för dig. Så ett tips är att lägga in referens från jobb där du har gjort ett bra jobb, och kanske inte ett där du har fått sparken.

Har du bra referenser kan det hjälpa dig väldigt mycket och öka dina chanser att få det där jobbet.

Ett exempel på ett CV

Nedanför har vi ett exempel på ett CV så du kan få en bild av hur ett välskrivet och strukturerat CV kan se ut.

CV