Hur springer man snabbare?

Det kan finnas flera anledningar till varför man vill kunna springa snabbare, men oavsett anledning så behöver man träna för att få upp snabbheten. Frågan är dock hur man ska träna och vad man bör tänka på i övrigt?

Vi hade tänkt gå igenom ett par grundläggande tips som vi hoppas kan hjälpa dig att springa snabbare. Detta är ingen komplett guide, utan bör snarare fungera som en utgångspunkt att bygga vidare ifrån i takt med att du lär dig mer om sprint, löpning, och annat relaterat.

Tips för att springa snabbare

Här är ett par tips som kan hjälpa dig att springa snabbare.

Nr 1 – Gå ned i vikt

Väger du mindre har du mindre vikt du behöver släpa på, vilket i sin tur leder till att du kommer kunna springa snabbare. Man brukar säga att man tjänar omkring 2-3 sekunder per kilometer för varje kilo fett man tappar.

Nr 2 – Spring snabbt och öva löpteknik

Om du vill kunna springa snabbt behöver du träna på att springa snabbt. Det fungerar ju som så att man blir bra på det man tränar, och därför behöver du öva mycket på att springa i snabb hastighet.

Dessutom kan du förbättra din snabbhet genom att få en bättre löpteknik. Ta hjälp av någon som har koll på hur löptekniken ska se ut och be om råd, eller ta en titt på t.ex. YouTube för att hitta rekommendationer kring detta. Har du en bra löpteknik kommer du kunna springa snabbare, och dessutom mer effektivt (förbruka mindre energi).

Nr 3 – Styrketräna

Studier har visat att tung och explosiv styrketräning för benen har gett bra resultat för hur snabbt man kan springa. Träningen gör det möjligt för musklerna att arbeta effektivare, vilket leder till att det krävs mindre energi för att springa.

Några exempel på övningar som är bra att köra är knäböj, marklyft, frivändning, utfallssteg, och höftböjar. Du har en otrolig fördel om du är stark i hela kroppen när du ska springa snabbt då det är många muskler iblandade och innebär snabba rörelser.

Nr 4 – Kör intervallträning

Intervallträning innebär att du springer väldigt snabbt under en kort period, vilar en snabbis, springer snabbt igen, och därefter upprepar denna process om och om igen under ett träningspass.

Detta hjälper dig att förbättra din aeroba kapacitet och det leder till att du får lättare att upprätthålla en snabbare hastighet när du springer.

Nr 5 – Kör backträning

Backträning är ett utmärkt sätt att öka på snabbheten (och att bli riktigt trött). Den här typen av träning gör att du blir både starkare och snabbare på en och samma gång. Backträningen hjälper dig dessutom att få en bättre löpteknik.

Leta upp en tillräckligt brant backe och sätt igång! Spring uppför backen, och spring gärna även påväg nedåt för att få ut så mycket som möjligt av träningen. Är det för jobbigt till en början kan du jogga eller gå i rask takt nedåt. Du bör som mest springa i 60 sekunder åt gången för att lättare kunna hålla en hög fart och samtidigt ha fokus på en bra löpteknik.