Vad är en bra företagskultur?

Ett bra företag bygger på hur medarbetarnas förmåga att kunna samarbeta och hur stämningen på kontoret är. Av denna anledning är även företagskulturen bland det viktigaste som ett företag ska fokusera på om tillväxt är slutmålet.

I dagens artikel kommer vi att gå igenom vad en bra företagskultur är och vad man bör tänka på gällande detta område. Vi hoppas att det kan vara till hjälp och att du finner läsningen intressant!

Vad är företagskultur?

Kort och gott så kan man beskriva företagskulturen som ”de saker vi gör här”.

Det är alltså de gemensamma värderingar, attityder, och beteendena som finns inom ett företag och det som gör att det står ut från kokurrensen. Man skulle även kunna formulera det som att företagskulturen skapar en gemenskap för kollegorna på arbetsplatsen.

Vad är en bra företagskultur?

En bra företagskultur består av flera delar som vi nu ska ta en närmare titt på.

Vision

Det absolut första som måste etableras är en gemensam vision för företaget, detta är visionen och målet som alla strävar och jobbar mot, men som också är moroten framför ansiktet och det som för hela teamet tillsammans.

Att skaffa sig en vision är en utav de mest grundläggande principerna i företagande och något som alla borde göra om man vill uppnå en bra företagskultur.

Analys

För att ett företag ska kunna fungera så måste vi naturligtvis analysera det.

I takt med att marknaden blir allt mer konferenskraftig så är en bra företagskultur inte bara ytterligare en konkurrensfaktor som gör att du kan stå ut från liknande företag, en bra företagskultur som analyseras och hela tiden utvecklas för att passa de gemensamma målen, är grunden för ett framgångsrikt företag.

Värdegrund

Om vi bygger vidare på visionen som vi pratade om tidigare så är värdegrunden i företaget ytterligare en utav de byggstenar som håller teamet tillsammans.

Värdegrunden i företaget är de gemensamma personliga egenskaperna, värdeorden och den övergripande ”själen” för företaget. En etablerad värdegrund sätter också tydliga riktlinjer på hur din anställningsprocess ska gå till och kan göra det lättare att filtrera ut applikanter som inte resonerar med “själen”.

Initiativtagande

Den fjärde byggstenen i en bra företagskultur är initiativtagande. Det spelar ingen roll hur många värdeord och fina citat ni har sittande på väggen om det inte är någon som förhåller sig till dem, eller över huvud taget har de i åtanke.

Låt oss säga att ni bestämmer er för att ha ett värdeord såsom “kundfokus”. Här spelar det ingen roll hur många kunder ni har att börja med, vare sig ni har 10 eller 10 000 så är det kundfokus som ska hägra – för alla och hela tiden.

Uppstår det en situation där kundfokus inte ligger bland de första saker på prioriteringslistan så måste antingen ledningen se till att det blir ändring på det – kundfokus är det viktigaste, alternativt ta en riktig funderare på hur de vill att företaget ska se ut och vilka attityder som ska accepteras eller inte. Initiativtagande i kombination med alla andra beslut som genomförs inom ett företag är hörnstenen som avgör om det ska fungera eller inte.

Långsiktigt tänkande

Slutligen har vi långsiktigt tänkande. Inget av detta kommer att vara snabba belöningar som du eventuellt kan få på online casinon som exempelvis https://www.boostcasino.com/fi eller andra typer av casinon eller spelsajter. På casinon sker saker snabbt, men i ”verkliga världen” måste man ha tålamod.

Detta är saker som ska implementeras över lång tid – det tar tid att få detta att fastna – alla blir inte kompisar och ett bra team på några timmar. Tänk i det långa loppet och se till att företaget bygger upp en bra kultur som alla resonerar med, men låt det ta sin tid.

Något som är gemensamt med casinon och långsiktigt tänkande är dock att man behöver ta ett ansvar. På casinon är ansvarsfullt spelande viktigt, och när det gäller företagskultur är det viktigt med ansvarstagande bland medarbetarna för att se till att alla är påväg åt samma riktning.