Vilka dieter finns det?

Det finns en mängd olika dieter att välja mellan om du vill gå ner i vikt, vilket gör att det är lätt att bli förvirrad av alla kostråd.

Vilken diet som är bäst är svår att svara på eftersom vissa dieter fungerar bättre på vissa personer. Det kan också spela roll vad man gillar att äta. Därför är det viktigt att man hittar ett upplägg som man tycker passar bra då det är viktigt att följa dieten.

Vi kommer nu att gå igenom några av de vanligaste dieterna och vad dessa faktiskt innebär.

LCHF

LCHF (Low Carb High Fat) är en av de populäraste och mest effektiva dieterna om du vill gå ner i vikt.

Med denna diet utesluter du i princip ditt intag av kolhydrater och ökar istället intaget av fett. Denna diet passar dig som kan tänka dig leva ett liv utan livsmedel som potatis, ris, pasta, bröd, godis och läsk.

5:2-dieten

Denna diet går ut på att man väljer att fasta två dagar i veckan, och sedan äter man som vanligt resterande fem dagar.

Under dagarna som man fastar äter man endast en gång, och när man äter väljer man helt och hållet själv. Kvinnor ska bara få i sig ca 500 kcal under dagarna man fastar och män ca 600 kcal.

Keto-dieten

Ketodieten är en form av diet som kan liknas med LCHF kost, fast en mer strikt variant.

Den stora skillnaden med den här dieten är att man inte bara har ett begränsat antal kolhydrater man får stoppa i sig, utan även begränsat med protein.

800 Kcal Dieten

Denna diet kallas även blodsockerdieten och är mest vanlig att användas hos diabetiker för att stabilisera blodsockret och även gå ner i vikt.

Med denna diet äter man endast 800 kcal om dagen, och man går då snabbt ner i vikt. I och med att denna diet är så effektiv ska den endast användas upp till 8 veckor i sträck.

Kaloridieten

Denna gamla och effektiva diet bygger på att du räknar kalorierna du stoppar i dig.

Du får i denna diet äta i princip vad du vill så länge du håller dig under ditt dagliga kaloribehov.

Medelhavskost

Denna kalorisnåla medelhavsdiet är en av de dieter som rekommenderas mest av forskarna.

Kosten tillåter dig äta livsmedel som fullkornsprodukter, baljväxter, frukt, grönsaker, olivolja, nötter och frön. Även fisk och fågel äts mycket. Denna diet är full av vitaminer, mineraler, nyttiga fetter, och antioxidanter.

16:8-dieten

När man använder sig av 16:8 dieten (periodisk fasta) får man endast äta under åtta timmar av dygnet, och sedan fastar man de resterande sexton timmarna.

Det mest vanliga är att man tillåts äta mellan klockslagen 12:00-20:00. Dessa tider kan dock justeras efter det som passar bäst för en själv. Det är dock viktigt att ätfönstret (tiden då man äter) är mellan samma tider varje dag.

GI

GI är en diet som har en kost med lågt GI (glykemiskt index).

Denna kost bryts ner långsammare vilket påverkar blodsockret på ett bra sätt, och hjälper dig även att vara mättare längre vilket hjälper dig att sluta småäta.

Paleo

Paleo är en diet som är skapad efter en stenålderskost.

Vad detta innebär är att man bara äter saker som vi var skapta för att äta. En sådan kost innehåller livsmedel så som ägg, magert kött, grönsaker, fisk, rotfrukter, nötter, skaldjur, och frukt.

Clean Eating

Denna diet bygger på som den låter att man ska äta rent.

Vad det innebär är att man ska försöka hålla sig ifrån hel- och halvfabrikat så mycket som möjligt.